Identifikácia problémov a situácií, ktoré treba zlepšiť v Košickej aglomerácuii pre stav v r. 2016 - Strategické hlukové mapy

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Identifikácia problémov a situácií, ktoré treba zlepšiť v Košickej aglomerácuii pre stav v r. 2016

Problémové miesta, sú oblasti s vysokými hodnotami indikátorov hluku v kombinácii s vysokou hustotou osídlenia v týchto oblastiach. Každému obyvateľovi, ktorý sa nachádza v oblasti s vysokými hladinami hluku je priradená hodnota hlukového ocenenia, ktorá primerane zodpovedá hlukovému obťažovaniu, v závislosti od konkrétnych hodnôt hlukového indikátora.
Pri voľbe tejto funkcie sa vychádza zo skutočnosti, ako hodnoty hlukového indikátora hodnoteného zdroja hluku vnímajú ľudia. Z toho vyplýva, že uvedená funkcia môže byť vo všeobecnosti iná pre hluk z cestnej dopravy a iná pre hluk z leteckej dopravy.
Pre hodnotenie rovnakého druhu zdroja hluku (napr. hluk z cestnej dopravy)  by mala byť však rovnaká.
Tiež je vhodné aby bola rovnaká pre vzájomné porovnanie vplyvu  zohľadnených zdrojov zvuku na stanovenie problémových miest v sledovanom území aglomerácie.

Matematický popis je stanovený na základe vyhodnotenia, ako je vnímaná hluková záťaž, s ohľadom na možné rušenie hlukom, a s ohľadom na počet ľudí, ktorí môžu byť rušení pôsobením sledovaného druhu zdroja  hluku. Pri tejto metóde, sa problémové „hlukové miesto“ (Hot Spot), identifikuje kombináciou informácií o hodnote určujúcej veličiny (hlukový indikátor) a o počte obyvateľov, ktorí sú rušení hlukom z daného druhu hluku a trvale sa zdržujú na zvolenej ploche územia.
Problémové miesta pre jednotlivé sledované zdroje hluku, boli stanovené pomocou semaforového zobrazenie  hodnôt Noise Score (NS), na ploche s rozmerom 100x100 metrov.

Plošné zobrazenie problémových miest je urobené farebným zobrazením jednotlivých plôch s rôznou hodnotou NS. Pri grafickej prezentácii je použité semaforové zobrazenie (zelená/žltá/červená farba).
Plocha územia, na ktorom je zistená hodnota NS, vyššia ako 0,9 z celkového maxima danej oblasti, je „problémové hlukové miesto“, označované aj ako Hot Spot (HS). Označené červenou farbou. Farebná škála semaforovaného zobrazenia je použitá takto:
- 0,3 < NS <0,5 NS max, zelená výplň rastra
- 0,5 NS max < NS < 0,9 NS max , žltá výplň rastra
- 0,9 NS max < NS < NS max, červená výplň rastra.

Pre stanovenie problémových miest, boli použité hodnoty fasádneho  hluku (hodnota indikátora hluku pred fasádou budovy s funkciou bývania)  stanovené podľa metodiky VBEB.
S ohľadom na počet obyvateľov, obťažovaných sledovanými zdrojmi hluku, boli problémové miesta stanovené pre hluk, ktorý je spôsobovaný cestnou, železničnou a električkovou dopravou.

Poznámka:
Uvedené zobrazenia problémových miest, nemusia vždy reprezentovať územia a problémy s obťažovaním hluku, z uvedených zdrojov hluku, ktoré sú registrované a vnímané obyvateľmi žijúcimi v okolí sledovaných zdrojov hluku (cestná doprava, železničná a električková doprava, letecká doprava a priemysel). Zobrazenia reprezentujú územia okolia hodnotených zdrojov hluku, ktoré boli stanovené vyššie uvedeným spôsobom.
Hodnotenie hlukovej záťaže a návrh problémov, ktoré je potrebné riešiť, nie je stanovené v plnom rozsahu tak, ako je požadované v legislatíve súvisiacej s ochranou a podporov verejného zdravia. Zohľadňuje minimálne požiadavky uvedené v zákone NR SR č. 2/2005 Z.z.,  v legislatíve a predpisoch, ktoré súvisia so spracovaním strategickej hlukovej mapy a akčného plánu ochrany pred hlukom.

Cestná doprava
Zdroj hluku, ktorým je obťažovaných ma území Košickej aglomerácie najviac obyvateľov a je zasiahnutá najväčšia časť územia,  je cestná doprava.
V grafických prezenttáciách sú zobrazené problémové miesta z pôsobenia hlukom,  spôsobovaným cestnou dopravou s intenzitou viac ako 3 mil./rok. Na týchto miestach, je predpoklad, že je potrebné prioritne navrhnúť opatrenia, ktoré zabezpečia zníženie počtu obyvateľov obťažovaných hlukom, spôsobovaným cestnou dopravou.  Pre doplnenie   informácie a problémoch, ktoré súvisia s hlukom generovaným cestnou dopravou, sú tam, zobrazené aj problémové miesta, z pôsobenia hlukom spôsobovaného cestnou dopravou, na všetkých zohľadnených pozemných komunikáciách.
Ako je zrejmé zo zobrazenia problémových miest pre cestnú dopravu, najviac problémovými oblasťami okolia pozemných komunikácií, sú územia okolia miestnych  komunikácii. Územia s najvyšším hodnotením podľa NS, sú okolia ulíc v širšom centre mesta a ulice, ktoré pomocou cestnej dopravy, zabezpečujú spojenie okrajových mestských častí s centrom a tranzit medzi jednotlivými mestskými časťami.
Najvýraznejšie problémy sú v okolí ulíc tvoriacich mestský okruh, Hlinkova, Watsonova,  Trieda SNP. Problémové miesta sú aj v okolí  radiál Komenského, Moyzesova a Štefánikova, Jantárová. Problémové miesta sú aj na niektorých úsekoch bývalého prieťahu mesta, tvoreného ulicami Štúrova a Palackého, s pokračovaním na Sečovskú a Prešovskú ulicu.
V okolí cestných komunikácií, ktoré zabezpečujú hlavnú tranzitnú dopravu cez mesto Košice, prostredníctvom existujúceho južného obchvatu mesta, riešeného rýchlostnou cestou R2, resp. privádzačom rýchlostnej cesty PR3, nie sú územia s NS označeným ako „veľký problém“.

Železničná a električková  doprava
Zdrojom hluku, ktorý výrazne ovplyvňuje počet obyvateľov obťažovaných hlukom v Košickej aglomerácii, je aj železničná a električková doprava. V grafickom zobrazenie problémových miest, pomocou metódy NS, je vidieť, na ktorých s ohľadom na dosahované hodnoty,  je potrebné  uvažovať s návrhom protihlukových opatrení. Pri zobrazení problémových miest, boli pre výpočet NS, použité tie isté kritéria, ako pre stanovenie NS z pôsobenia cestnej dopravy.
Na základe zvolených kritérií a princípu stanovenia hodnoty NS, najvýraznejšie problémové miesta, tzv. Hot Spot-y (územie s hodnotou NS, ktorá zodpovedá charakteristike „veľký problém“), z pôsobenia električkovej dopravy, v okolí ulice Kuzmányho a Československej armády, Južná Trieda, Slanecká a na niektorých úsekoch ulice Trieda SNP.
V okolí ostatných úsekov električkových tratí, v ktorých sú situované budovy s funkciou bývania, je z pôsobenia električkovej dopravy viacero miest charakterizovaných pre priradenie hodnoty Noise Score,  ako „problém“. S ohľadom na hodnoty Nosie Score, sú výraznejším problémom územia v okolí električkových tratí na uliciach Zimná, časť úseku Kuzmányho  a Trieda SNP (nie v celom úseku) a niektorých úsekoch okolia ulíc Južná trieda a Slanecká.
Výrazné problémové miesta (Hot Spot-y), z pôsobenia  železničnej dopravy, sú v okolí železničnej trate ŽSR 180 Žilina - Košice, v MČ Ťahanovce v okolí ulice Na sihoti, v MČ Džungľa v okolí ulice Severné nábrežie a slovenská, v MČ Staré mesto na uliciach Bencúrová a Stromová a v ich blízkom okolí.  
Ďalšie Hot Spot-y, z pôsobenie železničnej dopravy sú v okolí ŽSR160/169, v MČ Juh, v okolí ulíc Palackého, Krivá a Jantárová a jej okolie smerom na severozápad, v MČ Barca v okolí ŽS Barca.
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky