Identifikácia problémov a situácií, ktoré treba zlepšiť na väčších cestách I. triedy v správe SSC pre prevádzku v r. 2016 - Strategické hlukové mapy

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Identifikácia problémov a situácií, ktoré treba zlepšiť na väčších cestách I. triedy v správe SSC pre prevádzku v r. 2016

Problémové miesta, sú oblasti s vysokými hladinami hluku v kombinácii s vysokou hustotou osídlenia týchto oblastí. Každému obyvateľovi, ktorý sa nachádza v oblasti s vysokými hladinami hluku je priradená hodnota hlukového ocenenia, ktorá primerane zodpovedá hlukovému obťažovaniu v závislosti od konkrétnych hodnôt hlukového indikátora.
Stanovenie matematického popisu je na základe hodnotenie vnímania hlukovej záťaže s ohľadom na možné rušenie hlukom a s ohľadom na počet ľudí, ktorí môžu byť rušení sledovaným druhom hluku. Pri tejto metóde, sa problémové „hlukové miesto“ (Hot Spot) identifikuje kombináciou informácií o hodnote určujúcej veličiny (hlukový indikátor) a o počte obyvateľov, ktorí sú rušení hlukom zo železničnej dopravy a trvale sa zdržujú na zvolenej ploche územia.
Pri tvorbe  priestorových databáz Noise Score (NS), pre celé sledované územie, bolo postupované nasledovne. Vypočítali sa hodnoty NS, pre jednotlivé, vopred určené plochy – s rozmerom 100x100 metrov. Zistila sa maximálna hodnota Noise Score – (maxNS). Postupným scanovaním určenej plochy, cez celú plochu sledovaného územia, sa vypočítali hodnoty NS. Plošné zobrazenie problémových miest je urobené farebným zobrazením jednotlivých plôch s rôznou hodnotou NS. Pri grafickej prezentácii je použité semaforové zobrazenie.
             0,3 < NS <0,5 NS max             zelená výplň rastra
0,5 NS max < NS < 0,9 NS max            žltá výplň rastra
0,9 NS max < NS < NS max                 červená výplň rastra.

Územie, na ktorom je zistená hodnota NS, vyššia ako 0,9 z celkového maxima danej oblasti, je „problémové hlukové miesto“, označované aj ako Hot Spot (HS). Pre stanovenie problémových miest, boli použité hodnoty fasádneho  hluku (hodnota indikátora hluku pred fasádou budovy s funkciou bývania)  stanovené podľa metodiky VBEB.
 
Na základe stanovenia problémových oblastí pomocou Noise Score, je možné  konštatovať, že výrazným problémom s hlukovou záťažou, ktorú spôsobuje cestná doprava po väčších cestách I. triedy v správe SSC, sú územia, ktoré sú zobrazené s označením veľký problém a sú vykreslené červenou farbou.

Uvedené zobrazenia problémových miest, nemusia vždy reprezentovať územia a problémy s obťažovaním hluku, zo železničnej dopravy, ktoré sú registrované a vnímané obyvateľmi žijúcimi v okolí sledovaných úsekov väčších ciest I. triedy v správe SSC. Zobrazenia reprezentujú územia v okolí hodnotených úsekov dráh, ktoré boli stanovené spôsobom uvedeným vo Vestníku MZ SR čiastka 21-30/2007, Odborné usmernenie Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, OŽPaZ/5828/2007, ktorým sa upravuje postup pri vypracovaní akčných plánov ochrany pred hlukom a pri poskytovaní informácií verejnosti
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky