Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a všetky projekty, ktoré sa pripravujú na vybraných úsekov ciest II. a III. triedy v správe Regionálne cesty Bratislava, a.s. pre stav v r. 2016 - Strategické hlukové mapy

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a všetky projekty, ktoré sa pripravujú na vybraných úsekov ciest II. a III. triedy v správe Regionálne cesty Bratislava, a.s. pre stav v r. 2016

V území sledovaných úsekoch väčších ciest  II. a III. triedy, neboli  v minulosti navrhované dodatočné protihlukové opatrenia, na zníženie hlukovej záťaže, v ich dotknutom okolí, spôsobovanej cestnou dopravou po týchto cestách. Pre stav v roku 2016, v sledovanom území, nie sú k dispozícii údaje o protihlukových opatreniach, ktoré zabezpečia zníženie hlukovej záťaže v dotknutých vnútorných priestoroch, realizovaním prídavného vetrania týchto priestorov bez nutnosti otvárania okien. V okolí sledovaných ciest neboli v minulosti, stav do roku 2016,  vybudované protihlukové opatrenia formou protihlukových clôn na ceste šírenia zvuku medzi zdrojom (cestná doprava) a miestom príjmu (miesto pred fasádou chráneného vnútorného priestoru; hranica vonkajšieho chráneného vonkajšieho chráneného priestoru).  
S ohľadom na skutočnosť, že väčšina problémových oblastí sa nachádza v intravilánoch sídelných miest a obcí, na území ktorých bolo hlukové mapovanie pre stav v roku 2016 robené, nie je možné v týchto územiach uvažovať s navrhovaním protihlukových opatrení vo forme   protihlukových clôn. Z uvedených dôvodov v územiach okolia sledovaných väčších ciest, je vhodné uvažovať s navrhovaním iných protihlukových opatrení. Navrhované sú predovšetkým rekonštrukcia a opravy ciest, výmena obrusnej vrstvy a vybudovanie novej trasy cesty mimo územia, ktoré je zastavané budovami s funkciou bývania (bytové a rodinné domy). V niektorých častiach sú navrhnuté prídavné vetracie systémy pre vnútorné chránené priestory, bez nutnosti otvárania okien. Zníženie rýchlosti, za účelom dosiahnutia zníženia hlukovej záťaže, nie je uvažované z dôvodu,  že v úsekoch kde bol identifikovaný „problém“ sú v súčasnosti hodnoty najvyššej povolenej rýchlosti 50 km/h alebo 40 km/h. Ďalšie zníženie rýchlosti by nespôsobilo primerané zlepšenia, v protiklade s problémom vytvárania zhustenia dopravy v dôsledku zníženia  rýchlosti dopravného prúdu.

Pripravované projekty  

V sledovanom území je pripravovaná preložka cesty II/502, ktorá v novej trase bude prechádzať mimo územia s funkciou bývania. Nová trasa cesty II/502 je navrhnutá tak, aby obchádzala zastavené územia mesta Svätý Jur, mesta Pezinok, obce Vinosady  a mesta Modra. Uvedená preložka bude napojená na pripravovaný obchvat Bratislavy, vybudovaním novej cesty, spájajúcej túto cestu s diaľnicou D4. Realizovaním projektu preložky cesty II/502, sa výrazne zníži intenzita  dopravy, najmä ťažkej nákladnej,  v zastavaných častiach uvedených sídelných útvaroch. Z uvedeného dôvodu dôjde k výraznému zníženiu hlukovej záťaže, spôsobovanej dopravou po sledovaných väčších cestách v tomto zastavanom území. Vyhodnotenie vplyvu vybudovania preložky cesty II/5002, na počet obyvateľov zasiahnutých hlukom z cestnej dopravy v území uvedených sídelných útvaroch, je uvedený v kapitole 8.2, tejto správy.
V území mesta Senec, v okolí ciest II/503 a III/1062, na bytových domoch, je zníženie hlukovej záťaže, vo vnútornom chránenom priestore týchto bytových domov, predbežne navrhnuté dodatočne namontovať do vybraných obytných miestností, lokálne vetracie systémy. Celkový počet miestností, kde je potrebné namontovať prídavný vetrací systém je odhadovaný na 110. Finančné náklady na inštaláciu prídavných systémov závisia od použitých typov vetrania (pasívna, aktívne, s rekuperáciou tepla. V prípade inštalácia jednoduchých pasívnych systémov budú predpokladané náklady cca 30 000,00 EUR. Ak by sa použili systémy s aktívnou výmenou vzduchu, filtráciou a prídavnou rekuperáciou tepla, je potrebné uvažovať s finančnými nákladmi približne 94 000,00 EUR.
Dodatočná inštalácia takýchto zariadení na uvedených bytových domoch, je podmienená prijatím legislatívy, ktorá bude riešiť možnosť spolufinancovania takýchto opatrení na objektoch, ktoré nie sú vo vlastníctve správcu sledovanej komunikácie alebo jeho zriaďovateľa.  

Vyhodnotenie vplyvu opatrení na počet obyvateľov zasiahnutých hlukom

V ďalšom sú uvedené údaje o počte obyvateľov, žijúcich v bytoch vystavených pásmu rôznych hodnôt hlukových indikátorov Ldvn a Lnoc, pre rôzne prípade navrhovaných opatrení, na zníženie hlukovej záťaže v okolí sledovaných väčších ciest. V tabuľke sú údaje pre navrhované opatrenia v okolí väčších ciest v okresoch Pezinok a Senec.
Pásmo hodnôt
[dB]
Počet ľudí, ktorí žijú v bytoch vystavených pásmu hodnôt hlukového indikátora Ldvn/Lnoc
Pôvodný stav riešenia
Oprava ciest, výmena povrchu
Výstavba preložky II-502
Výstavba preložky II-502
a oprava ciest
LdvnLnocLdvnLnoc
Ldvn
Lnoc
Ldvn
Lnoc
45 - 497 3001 7006 5001 1005 1001 0003 500900
50 - 544 2009002 8009001 8008001 200800
55 - 591 4008001 000700900500800200
60 - 6480040080010080007000
65 - 69800070005000000
70 <-0-0-0-0
70 - 74400-200-0-0-
75 <0-0-0-0-
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky