Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a všetky projekty, ktoré sa pripravujú na vybraných úsekov väčších ciest I. triedy v správe SSC pre stav v r. 2016 - Strategické hlukové mapy

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a všetky projekty, ktoré sa pripravujú na vybraných úsekov väčších ciest I. triedy v správe SSC pre stav v r. 2016

V území sledovaných úsekov väčších ciest  I. triedy, boli v minulosti (stav v roku 2011) realizované protihlukové opatrenia vo  forme protihlukových clôn v celkovej dĺžke cca 9 000 metrov. Podrobný rozpis je v opise územia. Pre stav v roku 2016, v sledovanom území, nie sú k dispozícii údaje o protihlukových opatreniach, ktoré zabezpečia zníženie hlukovej záťaže v dotknutých vnútorných priestoroch, realizovaním prídavného vetrania týchto priestorov bez nutnosti otvárania okien.
Väčšina problémových oblastí sa nachádza v intravilánoch miest a obcí, na území ktorých bolo hlukové mapovanie pre stav v roku 2016 robené. Z uvedeného dôvodu nie je možné v týchto územiach uvažovať s navrhovaním protihlukových opatrení vo forme protihlukových clôn. Z uvedených dôvodov v územiach okolia sledovaných väčších ciest, je vhodné uvažovať s navrhovaním iných protihlukových opatrení. Navrhované sú predovšetkým rekonštrukcia a opravy ciest, výmena obrusnej vrstvy a vybudovanie nových CK s trasovaním mimo územia, ktoré je zastavané budovami s funkciou bývania (bytové a rodinné domy). Pri takomto trasovaní CK je možné riešiť zníženie hlukovej záťaže  v dotknutom území návrhom PHO na ceste šírenie medzi zdrojom zvuku a miestom príjmu (PHS, zemné valy a pod.).
Na viacerých úsekoch je plánované v najbližšom období v súbehu vybudovať nové CK v kategórii diaľnica alebo rýchlostná cesta. Na niektorých úsekoch je plánované vybudovať v novom trasovaní aj nové úseky ciest I. triedy.
Na úsekoch, na  ktorých nie je plánovanie vybudovať nové CK v trasovaní mimo územia s budovami s funkciou bývania, sú navrhované PHO zabezpečujúce zníženie hlukovej záťaže vo vnútorných chránených priestoroch prostredníctvom zlepšenia zvukovej izolácie obvodových plášťov budov, v ktorých sa nachádza vnútorný chránený priestor (s podmienkou zachovania ostatných vlastností vnútorného priestoru v súlade s požiadavkami legislatívy zaoberajúcej sa ochranou a podporou verejného zdravia).
Zníženie rýchlosti, za účelom dosiahnutia zníženia hlukovej záťaže, nie je uvažované z dôvodu, že v úsekoch kde bol identifikovaný „problém“ sú v súčasnosti hodnoty najvyššej povolenej rýchlosti 50 km/h alebo 40 km/h. Ďalšie zníženie rýchlosti by nespôsobilo primerané zlepšenia, v protiklade s problémom vytvárania zhustenia dopravy v dôsledku zníženia  rýchlosti dopravného prúdu.

Pripravované projekty  

Pre obdobie rokov 2017 – 2022 sú v riešenom území pripravované projekty výstavby CK v súbehu s väčšími cestami I. triedy v správe SSC, alebo s novým trasovaním, ktoré po uvedení do prevádzky nových CK zabezpečí, že podstatná časť cestnej dopravy bude prenesená na nové CK. V pláne je aj výstavba obchvatov väčších alebo veľkých územných celkov s funkciou bývania, ako súčasť budovania diaľničnej siete , resp. budovania siete rýchlostných ciest.
Najvýznamnejším projektom je dokončenie výstavba obchvatu mesta Žilina a jeho napojenie na úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ako súčasť výstavby nových úsekov diaľnice D1. Dobudovanie obchvatu a uvedeného úseku D1 zabezpečí podstatné zníženie hlukovej záťaže v meste Žilina z pôsobenia cestnej dopravy po sieti väčších ciest I. triedy (I/18, I/64) trasovaných v súčasnosti v intraviláne meste Žilina. Nový úsek, Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, s pokračovaním v úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má celkovú dĺžku 24,8 km. Na celom úseku sú navrhnuté tri tunely. V prvom úseku s dĺžkou 11,3 km, sú navrhnuté dva tunely s dĺžkou 2,3 km a 0,7 km. Celkové náklady na výstavbu prvého úseku sú odhadované na cca 430 mil. eur. Na druhom úseku s dĺžkou 13,5 km, je navrhnutý jeden tunel s dĺžkou 7,4 km. Predpokladané náklady na výstavbu  vrátane výstavby tunela sú do 900 mil. eur. Začiatok realizácie v roku cca 2014 dokončenie v horizonte 2019 až 2020.
Zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy po cestách I. triedy v meste Martin zabezpečí plánovaná výstavba východného obchvatu mesta, vybudovaním úseku R3 Martin – Rakova, s predpokladanými nákladmi na výstavbu 200 mil. eur. Realizácia sa predpokladá až v ďalšom desaťročí.
Podstatné zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy po väčších cestách I. triedy v správe SSC (I/18 a čiastočne I/59) v meste Ružomberok bude zabezpečené vybudovaním úseku D1, Hubová – Ivachnová, v dĺžke 14,9 km s tunelom Čabrať  s dĺžkou 3,5 km. Celkové náklady na realizáciu, vrátane výstavby tunela, sú odhadované na 330 mil. eur s predpokladaným termínom dokončenia do roku 2023.
V zastavanom území mesta Prešov zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy po väčších cestách I. triedy v správe SSC (I/18, I/68),  sa dosiahne viacerými opatreniami. Vybudovaním západného obchvatu mesta Prešov dobudovaním úseku D1, Prešov západ – Prešov juh, s dĺžkou 7,9 km. Predpokladané náklady na vybudovanie úseku vrátane tunela s dĺžkou 2,2 km sú 360 mil. eur. Predpokladaný termín dokončenia do roku 2021. Ďalším opatrením je vybudovanie severovýchodného obchvatu mesta vybudovaním úseku R4, Veľký Šariš (napojenie na D1, Prešov západ) – Kapušany. Výstavba je rozdelená na dve etapy, na dva samostatné podúseky, Prešov západ – Prešov sever (dĺžka cca 4,3 km) a Prešov sever – Kapušany (dĺžka cca 10,9 km). Navrhované sú dva varianty riešenia s rôznym riešením trasovania. Projekt predpokladá na trase obidvoch úsekov aj s vybudovaním dvoch tunelov, na každom úseku jeden. Predpokladaná cena realizácie je do 540 mil. eur. Predpokladaný termín uvedenia do prevádzky prvého úseku je do konca roka 2024. K zníženiu hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy po sledovaných cestách I. triedy prispeje aj dobudovanie vnútorného okruhu mesta dobudovaním cesty I. triedy  I/68A v západnej časti mesta a preložkou cesty I/68 vo východnej časti mesta  s jej napojením na cestu I. triedy I/18 západne od obce Ľubotice. Predpokladané náklady na dobudovanie preložky I/68 v západnej časti sú 45 mil. eur, vrátane realizácie PHO vo forme PHS s dĺžkou 2,4 km s cenou cca 360 tis. eur.
Zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy po väčšej ceste I. triedy, I/11 v správe SSC, v území severnej časti mesta Čadca a južnej časti územia obce Svrčinovec, zabezpečí výstavba úseku diaľnice D3, Čadca, Bukov – Svrčinovec, s dĺžkou 5,7 km a predpokladanými nákladmi na výstavbu do 300 mil. eur, vrátane 11,5 km PHO vo forme PHS. Predpokladaný termín dokončenie je v horizonte rokov 2018 - 2020.           
V horizonte dokonca roka 2021 až 2022 majú byť dokončené aj úseky R2, Kriváň – Mýtna a Mýtna – Tomášovce, s celkovou dĺžkou cca 25 km a odhadovanou cenou za realizáciu cca 380 mil. eur. V okolí tohto úseku väčšej cesty I. triedy, I/50 v správe SSC, dôjde  k zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy v zastavanom území obcí Mýtna a Lovinobaňa.
V príprave realizácie je aj úsek rýchlostnej cesty R2, v úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou, v dĺžke cca 14,5 km, ktorého súčasťou bude aj tunel Soroška s dĺžkou 4,3 km. V prvej etape sa predpokladá s výstavbou cesty v polovičnom profile a jednej tunelovej rúry. Náklady na výstavbu sa odhadujú na 300 mil. eur. Termín dokončenia do roku 2022 – 2024. Realizácia zabezpečí zníženie hlukovej záťaže z cestnej dopravy po ceste I/50, najmä v území obcí Krásnohorské Podhradie a Lipovník.
V horizonte do konca roka 2024 má byť dokončený aj úsek rýchlostnej cesty R2, v úseku Šaca – Košické Oľšany,  ktorý bude súčasťou vonkajšieho diaľničného okruhu mesta Košice. Úsek má mať dĺžku 21 km a má končiť križovatkou s D1 pri obci Košické Oľšany. Odhadované náklady na realizáciu sú cca do 200 mil. eur. Realizácia zabezpečí zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy v časti obytného územia mesta Košice, v okolí cesty I. triedy  I/50 v úseku križovatka Prešovská – Sečovská po obec Košické Oľšany.
Výrazné zníženie hlukovej záťaže, z pôsobenia cestnej dopravy po väčšej ceste I. triedy I/63 v správe SSC, v zastavanom území obcí Rovinka, Báč, Rohovce, Blatná na Ostrove a meste Šamorín, zabezpečí aj výstavba úseku rýchlostnej cesty R7, Bratislava,  juh -  Holice, s termínom dokončenia do roku konca roka 2021. Dĺžka tohto úseku bude cca 42 km. Predpoklad je, že výstavba bude riešená formou PPP projektu. Budúci koncesionár bude cestu spravovať 30 rokov po jej uvedení do užívania.
V zastavaných územiach v okolí súčasného trasovania väčšej cesty I/75 zabezpečí zníženie hlukovej záťaže  z pôsobenia cestnej dopravy vybudovaním obchvatu mesta Šaľa, v novom trasovaní mimo zastavané územia s funkciou bývania. Vybudovanie obchvatu mesta Šaľa v novom trasovaní cesty I/75 severne od územia mesta, bude mať dĺžku cca 11,8 km. Celkové náklady sú odhadnuté na 60 mil. eur vrátane vybudovania PHO v o forme PHS s dĺžkou 7,8 km (vrátane PHS vedľa privádzača). Dokončenie sa predpokladá do konca roka 2021 s predpokladanými nákladmi cca 78 mil. eur.
Výrazné zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy po úseku cesty I/66 v meste Brezno spôsobí vybudovanie južného obchvatu mesta, preložkou   cesty I/66. Náklady na výstavbu sa odhadujú na cca 35 mil. eur. V rámci projektu sa predpokladá aj realizácia PHO, na zníženie hlukovej záťaže v dotknutom území s funkciou bývania.
Vybudovaním obchvatu mesta Sabinov, preložkou cesty  I/68 sa zníži hluková záťaž najmä v urbanizovanom území mesta Sabinov. Celkové náklady sa predpokladajú na 78 mil. eur, realizácia do konca roka 2022.
Zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy po úsekoch väčších ciest I/triedy v správe SSC, spôsobí aj úplná alebo aj čiastočná rekonštrukcia alebo oprava.
Rekonštrukcia cesty zahrňuje úplnú prestavbu cesty, t.z. podložia aj obrusnej vrstvy. Takéto riešenia môžu znížiť hodnotu veličiny pre opis hluku  z pôsobenia cestnej dopravy po riešenej ceste o 3 až 4 dB, niektorých prípadoch 5 dB. Zníženie je  najmä v závislosti od stavu riešenej cesty pred rekonštrukciou, štruktúry dopravného prúdu a jeho rýchlosti v riešených úsekoch ciest. Čiastočné opravy predstavuje výmena alebo oprava obrusnej vrstvy, ktorá je v niektorých prípadoch realizovaná s novými povrchmi, s charakterom „tichý povrch vozovky“. Takéto riešenia môžu spôsobiť zníženie hodnoty veličiny pre opis hluku z pôsobenia cestnej dopravy po riešenej ceste o 2 – 3 dB, v závislosti od štruktúry dopravného prúdu, jeho rýchlosti a stavu vozovky pred opravou. Zoznam úsekov väčších  ciest I/ triedy, v správe SSC, na ktorých je pre roky 2017 až 2022, plánovaná oprava, resp rekonštrukcia, ktorá môže spôsobiť uvedené zníženia hlukovej záťaže, sú uvedené v tabuľke.

Zoznam úsekov väčších ciest I. triedy v správe SSC s plánovanou opravou / rekonštrukciou

Číslo úseku

Cesta číslo

IVSC

Úsek

Popis činnosti

21 °9Žilina
Chocholná – Bánovce nad Bebravou – Nováky – Prievidza – Handlová
Úplná rekonštrukcia v stavbe Cesta I/9 Chocholná Mníchova Lehota
Súvislá oprava krytu vozovky Brezina - Nováky-most, km 164,765 - 166,265
kr. III/1830 Látkovce - Hradište, súvislá obnova krytu vozovky
Bánovce nad Bebravou, Hradište - Brezina, Nitrianske Sučany
21 64Žilina
Prievidza – Nitrianske Pravno
Prievidza-Nedožery - zač. obce; veľkoplošná oprava
21 64žilina
Nováky – Partizánske – Malé Bileice
Malé Uherce - odstránenie lokálnych porúch krytu vozovky
Nováky Mestský úrad - obnova krytu;  Bystričany
časť Vieska - Z. Kostoľany zač. obce - obnova krytu vozovky
Partizánske km 120,000 - 120,190 veľkoplošná oprava

22

65

Žilina

Turčianske Teplice

Turčianske Teplice - Príbovce km 113,500 - 129,000 - bola  totálna rekonštrukcia vozovky
24 60Žilina Žilina
Žilina, ul. Mostná, obnova krytu vozovky
Ľavobrežná - súvislá oprava krytu vozovky
Veľkoplošné opravy - Žilina kr. Košická - most Kysucká
Žilina - Nemocničná
24 18Žilina
Žilina - Vrútky - Ružomberok - Ivachnová
Oprava krytu vozovky - Rojkov (MO 18-315 - koniec obce)
Súvislá oprava krytu vozovky Ružomberok (MO 18-325 - kr. MONDI)
Veľkoplošné opravy - Šútovo - Kraľovany
24 65/65DŽilina
Príbovce - Vrútky
Súvislá oprava krytu vozovky Martin (spojka TEN-T-MO65D-002)
Súvislá oprava krytu vozovky Martin (SC ŽSK - Stavbárska)
Martin (Kinekus – po kr. s I/18)
25 18
Žilina
Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok
Lipt. Mikuláš - Veľkoplošné opravy, spojka za mostom 18-350, most 18-351, Lipt. Hrádok pred mostom 18-360

28

70

Žilina

Párnica – Dolný Kubín

Veľkoplošné opravy, Veličná - Dolný Kubín
Oprava prstencov okružných križovatiek  Tvrdošín, Dolný Kubín
28 59Žilina
Vyšný Kubín – Oravský Podzámok
Súvislá oprava krytu vozovky na cestách Doplný Kubín, Kňažia, Oravský Podzámok, Široká

29

59

Žilina

Podbieľ – Trstená

Trstená - zlepšenie povrchových vlastností, výmena obrusnej vrstvy

30

78

Žilina

Lokca Námestovo

Námestovo, prieťah - rekonštrucia cesty
Súvislá oprava krytu vozovky Ťapešovo - Oravská Jasenica
31 59
Banská Bystrica
Banská Bystrica - Donovaly
Veľkoplošná oprava s výmenou obrusnej a ložnej vrstvy asfaltového krytu vozovky
39 66
Banská Bystrica
Krupina
Veľkoplošná oprava; od ulice Plavárenská  po Námestie SNP, s výmenou obrusnej a ložnej vrstvy asfaltového krytu vozovky
41 18
Košice
Svit – Poprad - Kišovce
Poprad – Hôrka, oprava

43

21

Košice

Svidník

Oprava, prieťah mesta
44 18
Košice
Prešov – Strážske - Voľa
Oprava - Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka most
Prešov - Lipníky;Petič - Hanušovce nad Topľou; Strážske – Vôľa; Vyšný Žipov – Hlinné;
44 20
Košice
Prešov - Ľubotice
Oprava vozovky: Prešov odb. Škultétyho - ZVL, preložka cesty
Prešov Solivarská, okružná križovatka I/20 a III/3450
Prešov ul. Rusínska -  ul. Gen. Svobodu, križovatka
Prešov Košická ul.
51 19
Košice
Hriadky – Michalovce - Zálužice
Oprava vozovky, Horovce - Michalovce
V územiach, na ktorých z pôsobenia cestnej dopravy po vybraných úsekoch väčších ciest I. triedy v správe SSC:
- nie je možne realizovať PHO vo forme PHC na ceste šírenia medzi zdrojom zvuku a miestom príjmu;
- nie sú navrhované zmeny trasovania CK a návrh nových CK (zabezpečujúcich zníženie intenzity dopravy po existujúcich CK v správe SSC);
ktoré môžu zabezpečiť zníženie hlukovej záťaže  vo vonkajšom chránenom priestore pred vnútornom chráneným priestorom najmä budov s funkciou bývania v okolí existujúceho trasovania väčších ceist I. triedy pre stav v roku 2016, je potrebné navrhnúť iné opatrenia na zabezpečenie zníženia hlukovej záťaže vo vnútornom chránenom prostredí (pozri. [11], [12], [13]).    
Najefektívnejšie PHO pre takéto prípady, je inštalácia dodatočného systému, ktoré zabezpečí vetranie vnútorného chráneného priestoru, dotknutého hlukom z cestnej dopravy po riešených väčších cestách I. triedy v správe SSC, aj bez nutnosti otvárania okien na fasádach privrátených k riešeným CK [13]. V prípade, ak je zvuková izolácia okien dotknutých vnútorných priestorov nedostatočná, je potrebné  uvažovať aj s výmenou týchto okien za okná s vyššou hodnotou váženej stavebnej nepriezvučnosti ako pôvodné.

Odhadovaný počet vnútorných chránených priestorov, kde je potrebné zabezpečiť montáž prídavného lokálneho vetrania pre zabezpečenie zníženia hlukovej záťaže z cestnej dopravy vo vnútornom chránenom priestore obydlí v bytových a rodinných domov, na základe identifikácie problémových miest  v okolí sledovaných ciest I. triedy v správe SSC,  je nasledovný:
v meste Trnava 210;
v meste Piešťany 100;
v meste Lučenec 60;
v meste Trenčín 200;
v meste Martin 320;
v meste Litovský Mikuláš 180;
v mieste Kežmarok 120.
Finančné náklady na inštaláciu prídavných systémov závisia od použitých typov vetrania (pasívne, aktívne, s rekuperáciou tepla, podrobnejšie pozri [13]). V prípade inštalácia jednoduchých pasívnych systémov budú predpokladané náklady cca 430 tis. eur. Ak by sa použili systémy s aktívnou výmenou vzduchu, filtráciou a prídavnou rekuperáciou tepla, je potrebné uvažovať s finančnými nákladmi približne 1,4 mil eur.

Vyhodnotenie vplyvu opatrení na počet obyvateľov zasiahnutých hlukom

V dôsledku vybudovania nových CK s novým trasovaním (prekládka existujúcich väčších ciest I. triedy v správe SSC, vybudovanie nových CK v dôsledku budovania diaľničnej siete a siete rýchlostných ciest v SR), v horizonte do roku 2021/2022, počet obyvateľov, ktorý žijú v obydliach vystavaných hodnotám hlukového indikátora Ldvn vyšším ako je akčná hodnota sa zníži o 9500 obyvateľov a hodnotám hlukového indikátora Lnoc o 10 500 obyvateľov.
Inštaláciou prídavného vetrania, bez nutnosti otvárania okien, sa  celková hluková záťaž vo vnútornom prostredí zlepší odhadovane pre 3900 obyvateľov.
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky