Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a projekty, ktoré sa pripravujú pre stav v r. 2016 - Strategické hlukové mapy

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a projekty, ktoré sa pripravujú pre stav v r. 2016

V čase spracovania strategickej hlukovej mapy a prípravy akčného plánu, na území Košickej aglomerácie, boli v minulosti realizované protihlukové opatrenia vo forme protihlukových clôn (protihlukové steny) a opatrenia na obytných budovách, pre zabezpečenie vetrania, pri zatvorených okách (vetracie mriežky a štrbiny vo vybraných miestnostiach vnútorného chráneného priestoru v bytových domoch).
Celkove bolo  na území Košickej aglomerácii,  pre stav v roku 2016, vybudovaných 6999 metrov  protihlukových stien (PHS). Všetky PHS sú vybudované v okolí pozemných komunikácií.
Pre stav v roku 2016, pre územie Košickej aglomerácie, neboli k dispozícii údaje o počte bytových alebo  rodinných domov s inštalovaným systémom prídavného vetrania, pri zatvorených oknách, pre zníženie hlukovej záťaže vo vnútornom chránenom priestore bodov určených na bývanie.    

Cestná doprava
Najväčší počet ľudí, ktorí sú obťažovaní týmto zdrojom hluku, žije v okolí miestnych cestných komunikácií, ktoré sú v hustej obytnej zástavbe mesta Košice. Z uvedeného dôvodu, na väčšine týchto úsekoch ciest, nie je možné uvažovať s protihlukovými opatreniami na ceste šírenia, medzi zdrojom a miestom príjmu, vo forme protihlukových clôn (PHC). V týchto úsekoch, je väčšinou možné navrhnúť, pre  zníženie  hlukovej záťaže obyvateľov, technicko-organizačné opatrenia, alebo opatrenia na fasádach budov určených na bývanie.
Na základe informácii od vlastníkov, alebo správcov pozemných komunikácií, na území Košickej aglomerácie,  sú na zmiernenie obťažovania hlukom, navrhnuté nasledovné opatrenia.
Magistrát mesta Košice, pre obdobie rokov 2017 – 2022, pripravuje niekoľko projektov, ktorých realizácia môže znížiť počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní  nadmerným hlukom.
Oprava alebo výmena obrusných vrstiev na vozovkách miestnych komunikácií. V závislosti od aktuálneho stavu vozovky pred opravou,  použitej technológie a materiálu na opravu, môžu opatrenia znížiť emisné hodnoty hluku z cestnej dopravy  o 2 až 4 dB.

Zoznam plánovaných opráv v rokoch 2017 až 2021
P.č.PopisPlánovaný rok realizácie
1
Oprava miestnych ciest - Južná trieda - križovatka VSS
2017
2
Oprava miestnych ciest  -  B. Němcovej - križovatka B. Němcovej - Letná - Zimná  
2017
3
Oprava miestnych ciest - Komenského   /Watsonova - Havlíčkova/
2017
4
Oprava miestnych ciest - Komenského  /Nám. MMM - Obrancov mieru/
2017
5
Rekonštrukcia - MC Zámočnícka
2017
6
Rekonštrukcia - MC Poštová   
2017
7
Oprava miestnych ciest - Tr. SNP /Popradská - Bardejovská/
2018
8
Oprava miestnej cesty  - Cesta na Banko
2018
9
Oprava miestnych ciest - Americká tr. /Prešovská - Ázijská tr./
2018
10
Oprava miestnej cesty  – Moldavská
2018
11
Rekonštrukcia MC Klimkovičova /Jána Pavla II. - Janigova/
2018
12
Oprava cest. mosta na Tr. arm. gen. L. Svobodu /pri Pošte 22/
2018
13
Oprava miestnej ciesty - Zupkova  /MHD/
2019
14
Oprava miestnych ciest - Štúrova /Mojmírova - Tajovského/
2019
15
Oprava miestnych ciest - Národná tr. /Hlinkova - Vodárenská/
2019
16
Oprava miestnej cesty III/3402 Poľov
2019
17
Oprava miestnych ciest II/547 Hlinkova (Národná tr. - Študentská/
2019
18
Oprava miestnych ciest - Kuzmányho /Štúrova - Dr. Kostlivého/
2020
19
Oprava miestnych ciest - Odborárska /Čárskeho - Tomášikova/
2020
20
Oprava miestnych ciest - Študentská /Hlinkova - Čárskeho/
2020
21
Oprava miestnych ciest - Južná tr.  /Južná tr. 39 - Rastislavova/
2020
22
Oprava miestnej cesty - Gazdovská
2020
23
Stavebné úpravy pozemnej komunikácie - Budanova /MC+cesta III/547003/
2020
24
Rekonštrukcia miestnej cesty - Jána Pavla II.  
2021
25
Rekonštrukcia most. objektu na Tr. arm. gen. L. Svobodu /Maurerova - Charkovská/
2021
26
Rekonštrukcia most. objektu na ceste II/547 Hlinkova nad Mlynským náhonom
2021
27
Rekonštrukcia most. objektu na ceste II/547 Hlinkova ponad rieku Hornád
2021
Celkové náklady na opravy, rekonštrukciu a modernizáciu za sledované obdobie sú odhadované na 10,6 mil. EUR.  
Významným opatrením na zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia cestnej dopravy v okolí Slaneckej cesty, bude jej úplná rekonštrukcia, resp. modernizácia, ktorá sa pripravuje v rokoch 2020 – 2022. Náklady sa odhadujú na 16,5 mil. EUR. Súčasťou tohto projektu bude aj modernizácia električkovej trate, ktorá je v súbehu s touto pozemnou komunikáciou.
Zníženie hlukovej záťaže, vo vybraných lokalitách okolia pozemných komunikácií,  v dôsledku urbanisticko-dopravných opatrení. Toto opatrenie zahŕňa najmä plánovanie a výstavbu nových pozemných komunikácií, obchvatov a preložiek existujúcich ciest tak, aby boli trasované mimo územia s funkciou bývania. V prípade preložiek a výstavby nových cestných obchvatov, to znamená hlavne pretrasovanie cestnej dopravy do územia, s podstatne menším počtom obyvateľov, pri súčasnom zohľadnení dodržania prípustných hodnôt určujúcej veličiny pre hluk z cestnej dopravy, danej platnou legislatívou [Vyhláška MZ SR č. 549/2007 Z.z.]. Pri návrhu protihlukových opatrení, pri plánovaní a výstavbe CK,  je potrebné postupovať podľa postupov uvedených v Technických podmienkach TP 052 Návrh a posúdenie protihlukových opatrení pre   cestné komunikácie, Ministerstvo dopravy, výstavby  a regionálneho rozvoja SR, 2011.
Do konca roka 2020, je naplánovaná výstavba diaľnice D1, v úseku Budimír – Bidovce, ktorej sú časťou má byť aj riešenie napojenia rýchlostnej cesty R2/R4 na D1 mimoúrovňovou križovatkou Košické Oľšany a privádzača z MUK Hrašovík. V rokoch 2019 až 2021 je naplánované začatie výstavby juhovýchodného obchvatu Košíc, rýchlostnou cestou R2, v úseku Šaca – MUK Hrašovík. Vybudovanie tohto úseku R2 je predbežne rozdelené na dve etapy, MUK  Šaca - Košice juh a Košice juh – MUK Hrašovík (MUK Košické Oľšany).  Dobudovanie rýchlostnej cesty R2 v MUK Šaca po MUK Košické Oľšany, sa vybuduje juhovýchodný obchvat mesta Košice, ktorý odľahčí najmä hlukovú záťaž v okolí súčasného trasovania CK prechádzajúcich cez územie mesta Košice s funkciou bývania. Tieto opatrenia sú v gescii MDaV SR, resp. správcu uvedených CK, Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s.  Predpokladané náklady na realizáciu výstavby diaľnice D1, úsek Budimír - Bidovce sú 285 mil. EUR a na výstavbu R2, úsek MUK Šaca – MUK Hrašovík vo výške  310 mil. EUR.
Uvedenými navrhovanými opatreniami, sa zníži hluková záťaž z pôsobenia cestnej dopravy pred obydliami, v ktorých je k trvalému  pobytu prihlásených cca 31 800 obyvateľov. Niektoré z uvedených opatrení znížia hlukovú záťaž pred obydliami aj v územiach, ktoré nie sú označené ako problémové miesto v súlade s popisom uvedeným v časti Identifikovanie problémov a situácií, ktoré je potrebné zlepšiť.

Električková doprava
V sledovanom období je naplánovaná rekonštrukcia a modernizácia električkových tratí na viacerých trasách a rôznych úsekoch:
- stavba MET,  v r. 2017, samostatné uzly Bardejovská -SNP, Čsl. armády, Amfiteáter, Lokomotíva;
- stavba MET v r. 2017 – 2018,  trasa B. Nemcovej - Zimná, Trieda SNP, križovatka VSS;
- stavba MET, križovatka TIP/TOP - Zimná – Obratisko Botanická záhrada, Obratisko NMM – Komenského – Havlíčkova,
- stavba MET, 2. etapa, 2 časť, v rokoch  2020 – 2022, Nám.  Osloboditeľov – Južná Trieda – Križovatka VSS, s rozvetvením smer Obratisko Barca a smer Slanecká – Obratisko Važecká.
Celkové predpokladané náklady ma modernizáciu električkových tratí v období rokov 2017 až 2022 sa predpokladajú na cca 350 mil. EUR. Uvedenými navrhovanými opatreniami, sa zníži hluková záťaž z pôsobenia električkovej dopravy pred obydliami, v ktorých je k trvalému  pobytu prihlásených cca 36 500 obyvateľov. Niektoré z uvedených opatrení znížia hlukovú záťaž z pôsobenia električkovej dopravy pred obydliami aj v územiach, ktoré nie sú označené ako problémové miesto v súlade s popisom uvedeným v časti Identifikovanie problémov a situácií, ktoré je potrebné zlepšiť.
V zmysle navrhovanej modernizácie a obnovy električkových tratí budú niektoré  úseky ET riešené ako pevná jazdná dráha so špeciálnou úpravou, ktorá zabezpečuje zníženie prenosu vibrácií z jazdnej dráhy do podložia (s pružnou rohožou systémom LMSS), a tým aj do najbližších dotknutých stavieb (najmä bytových domov). Uloženie a upevnenie koľajníc je okrem klasického riešenia aj pomocou pružných elementov v oblasti hlavy a stojiny. Takéto riešenie zamedzuje šíreniu a generovaniu štrukturálneho zvuku, ktorý vzniká valením kolies koľajového vozidla po koľajnici a prenosom zo skeletu vozidla. Ako sekundárny efekt takéhoto riešenia je aj celkové zníženie zvuku generovaného pri prejazde električiek po sledovanej trati. Na časti stavby bude použité prirodzené zatrávnenie koľajového zvršku, ktoré pôsobí ako prídavný medzikoľajový absorbér. Takéto riešenie spôsobí zníženie emisnej zvukovej hodnoty pri prejazde koľajových električkových vozidiel o cca 3 – 4 dB, v závislosti od rýchlosti jazdy a typu vozidla.  
Časť stavby MET, na električkovej trati na Triede SNP  bude riešená traťovým zvrškom s použitím medzikoľajových absorbérov s funkciou retencie vody. Navrhované medzikoľajové absorbéry sú navrhnuté z recyklovaných materiálov z automobilovej výroby. Takéto riešenie zabezpečí zníženie emisie zvuku pri prejazde koľajových električkových vozidiel o cca 5 – 7 dB, v závislosti od rýchlosti jazdy a typu vozidla. Okrem týchto benefitov uvedené riešenie prináša aj zlepšenie mikroklímy v okolí riešených električkových tratí najmä v letných mesiacoch.
Ďalším opatrením na zníženie hlukovej záťaže spôsobovanej električkovou dopravou, je nákup nových koľajových vozidiel. V období rokov 2017 – 2022 je naplánovaná investícia  na nákup nových koľajových vozidiel vo výške cca 18 mil. EUR. Toto opatrenie musí byť realizované súbežne s modernizáciou a rekonštrukciou električkových tratí a najmä s dôsledným uplatňovaním  pravidelného ošetrovania infraštruktúry – brúsenie koľajníc, ošetrovanie koľajového zvršku a pod.

Železničná doprava
Pre obdobie návrhu Akčného plánu Košickej aglomerácie, prevádzkovateľ železničných dráh na území aglomerácie, nemal v rozpočte plánované prostriedky na investičné zámery, ktoré by ich realizáciou výrazne ovplyvnili hlukovú záťaž spôsobovanú železničnou dopravou na území aglomerácie. Na základe rokovania so správcom železničných dráh na území aglomerácie, ŽSR SR, sú v období do konca roka 2022 naplánované dopravno-organizačné opatrenia, ktoré môžu na niektorých úsekoch sledovaných tratí znížiť hlukovú záťaž.
Najvýraznejším problém je hluková záťaž ktorá vzniká pri prejazdoch vlakových súprav cez železničný most cez rieku Hornád v m.č. Džungľa. Riešenie toto problému nie je možné bez podstatnej rekonštrukcie uvedeného mosta.
Ďalšie problémové miesta, popísané včasti Identifikovanie oblastí s najvýraznejším problémom s hlukom, je možné riešiť  výstavbou prekážok na ceste šírenie medzi zdrojom (železničnou traťou) a miestom príjmu (fasády budov na bývanie). Vhodné riešenie je výstavba protihlukových clôn vo forme protihlukových stien (PHS). Takéto riešenie je možné použiť v okolí ŽSR 180 v m.č. Ťahanovce a čiastočne pre nájazd  a výjazd z mosta cez rieku Hornád. Výstavbu PHS je možné realizovať aj v okolí ŽSR 160/169 v území okolia ulíc Krivá a Jantárová. Celkové náklady na výstavbu PHS sú cca 19,5 mil. EUR. Výstavbou PHS je možné znížiť hlukovú záťaž z pôsobenia železničnej koľajovej dopravy pred obydliami, v ktorých je k trvalému  pobytu prihlásených cca 18 500 obyvateľov. Tieto opatrenia sú viazané na pridelenie investičných prostriedkov na ich realizovanie zriaďovateľom správcu železničných tratí.
Na viacpodlažných domoch na Jantárovej ul. je nutné uvažovať aj s opatrením na fasádach budov pre bývanie, vo forme prídavného vetrania pri zatvorených oknách, pre cca 850 chránených vnútorných priestorov. V prípade inštalácie pasívneho systému vetrania je potrebné uvažovať s nákladmi cca 170 tis. EUR a v prípade aktívneho vetrania s rekuperáciou tepla s nákladmi cca 680 tis. EUR. Tieto opatrenia sú viazané na úpravu legislatívy (Opatrenia, ktoré príslušné orgány prijmú v nasledujúcich piatich rokoch vrátane opatrení na ochranu tichých oblastí) a následné pridelenie investičných prostriedkov zriaďovateľom správcu železničných tratí.
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky